AKTUALNO U MEDICINI (VII)
  • Kupujte oprezno bez recepta
  • Aspirin štiti od raka grla
  • Rizik od pobačaja
  • Betablokatori više nisu jedino riješenje (Rezultati INVEST studija)
  • Bogatstvo u mliječnim zubima
  • Virus umjesto antibiotika
  • Pektin iz limuna protiv tumora
  • Tromboza za računalom

Kupujte oprezno bez recepta

Prema znanstvenicima s Oregon Health Sciences University, koristeći određene pripravke koji se izdaju bez recepta, možete ozbiljno oštetiti jetru. Istraživači su usporedili podatke 20 pacijenata koji su dulje od 22 mjeseca liječeni od naglog zatajenja jetre, tražeći dokaze za sve moguće uzroke, uključujući virusnu infekciju, autoimunu bolest i ostala stanja koja mogu oštetiti jetru. Pronašli su da je od 20 pacijenata, čak njih 11 uzimalo bezreceptne lijekove, primjerice suplemente za mršavljenje , za bolje izvedbe u bodybuildingu ili biljne suplemente za smirenje ili poboljšanje energije. Suplementi su sadržavali ili sastojke koji nisu navedeni na naljepnicama ili sastojke na koje se otprije sumnjalo da mogu uzrokovati probleme s jetrom (kava-kava, korijen maslačka, efedra). U ožujku je Američka uprava za hranu i lijekove uputila savjetovalištu potrošača upozorenje da suplementi koji sadržavaju kava-kava mogu uzrokovati oštećenje jetre te da do oštećenja može doći u razdoblju od nekoliko tjedana do 6 mjeseci nakon izlaganja toksičnim tvarima. (www.vitamini.hr)

Aspirin štiti od raka grla

Nedavno je objavljeno da redovito uzimanje aspirina smanjuje rizik od raka usta i grla. Dva američka znanstvena tima tom su otkriću dodala i efikasnost aspirina u sprečavanju raka debelog crijeva. Dovoljno je, tvrde, samo jedna tableta dnevno, no još uvijek nisu dovoljno ispitani mogući neželjeni učinci aspirina pri dugotrajnoj upotrebi. (Vita*)

Rizik od pobačaja

Studija provedena na 1200 trudnica pokazala je da je u žena koje ujedno imaju neku od vaginalnih bakterijskih infekcija tri puta veći rizik od pobačaja u drugom trimestru trudnoće (13-15 tjedna) nego u zdravih trudnica. Bakterijski vaginitis najrašireniji je oblik infekcije u žena reproduktivne dobi. Infekcije se najčešće liječe metronidazolom ili klindamicinom, no upotreba metronidazola u trudnoći povećava rizik od prijevremenog porođaja. (Vita)

Betablokatori više nisu jedino riješenje (Rezultati INVEST studija)

Hrvatska je druga zemlja u svijetu, nakon SAD-a, u kojoj su predstavljeni rezultati INVEST studije (International Verapamil SR-Tranadolapril Study). Rezultati istraživanja provedenog na 22'576 pacijenata sa bolestima srca i krvnih žila pokazali su da liječenje blokatorom kalcijskih kanala verapamilom ima jednak učinak u smanjenju smrtnosti, srčanih i moždanih udara kao dosadašnji "zlatni standard”, liječenje betablokatorima. Više od polovine ispitanika u INVEST-u bile su žene, a bilo je to prvo veliko istraživanje u kojem su svi pacijenti imali i povišen tlak i dijagnosticirano bolest srca i krvnih žila. Većina ispitanika, prosječne dobi 66 godina, imala je i jedan ili više dodatnih čimbenika rizika, kao što su šećerna bolest, povišene razine kolesterola, debljina, pušenje, ranije infarkte ili kroničnu anginu pektoris. Uz verapamil i betablokatore, liječnici su pacijentima u obje grupe, prema strogo zadanim kriterijima, mogli prepisati i dodatne lijekove za smanjenje tlaka, poput ACE inhibitora trandolapril te dijuretik hidroklorotijazid. Dr. franz Messerli, ugledni kardiolog s Oschsenrer Clinic Foundation u New Orleansu objasnio je na simpoziju u Zagrebu kako rezultati INVEST-a daju pacijentima i liječnicima više mogućnosti za kontrolu bolesti, koje su u cijelom svijetu među vodešim uzrocima smrti. Posebnu vrijednost ima nalaz studije da je vjerojatnost pojave šećerne bolesti tipa 2 čak 13 posto manji kod bolesnika liječenih verapamilom, nego kod onih koji su dobivali betablokator atenolol. INVEST je organiziran pod pokroviteljstvom tvrtke Abbott, a jedinstven je i po tome što je za uključivanje bolesnika, prikupljanje podataka, distribuciju lijekova i praćenje istraživanja korišten Internet. Podaci su prikupljeni u 872 medicinska centra u 15 zemalja. (Doktor u kući**).

Bogatstvo u mliječnim zubima

Novi izvor dragocjenih matičnih stanica je pulpa mliječnih zuba – otkrili su znanstvenici s američkog National Institute of dental and Craniofacial Research. Stanice izdvojene iz mliječnih zuba u laboratoriju su se pokazale multipotentnima, što znači da imaju sposobnost stvaranja kosti, zuba i živčanih stanica. Prvi zub za ispitivanje pripadao je Juliji, kćeri Dr. Songtao Shia, voditelja istraživanja. Kada je njegovoj šestogodišnjakinji ispao mliječni zub, otac je na njemu uočio crvenkasto tkivo. Odlučio ga je detaljno proučiti u laboratoriju i otkrio matične stanice. I zubi drugih mališana – koji su "prirodno ispali”, naglašavaju znanstvenici – sadrže matične stanice. – Naše otkriće donekle je povezano s uzimanjem matičnih stanica iz krvi pupkovine, koje se danas primjenjuje. Matične stanice u mliječnim zubima vjerojatno su takođe ostaci ranog procesa razvoja djeteta u maternici – objašnjava Shi. Matične stanice iz mliječnih zuba mogle bi biti u lijekovima budućnosti. Istraživanje se nastavlja. (Doktor u kući).

Virus umjesto antibiotika

Otkriće američkih znanstvenika s Evergreen State Collegea mogla bi pomoći iskorjenjivanju opasne bakterije Escherichia coli kod domaćih životinja, čije se meso koristi u ljudskoj prehrani, smanjujući mogućnost trovanja čovjeka. Kod tri četvrtine svih slučajeva trovanja s E. coli, naime izvor zaraze su životinje, koje mogu nositi infekciju, iako nisu bolesne. Pri testiranju antibiotika koji su se trebali koristiti za suzbijanje E. coli, znanstvenici su tom bakterijom pokušali zaraziti ovce. Nakon tri bezuspješna pokušaja, otkrili su da ovce nose jednu vrstu bakteriofaga, virusa koji uništava bakterije. U daljnjim pokusima pokazalo se da CEV1 fag ubija 16 od 18 opasnih sojeva bakterija, a samo 8 od 73 bezazlena. Taj virus, utvrdili su, u samo dva dana može uništiti 99 posto bakterija. Dr. Andrew Braben, koji vodi istraživanje, nada se da će njihovi nalazi pomoći istrebljivanju E. coli iz stada i jata životinja koje se uzgajaju za ljudsku prehranu. Do sada se to postizalo skupim antibioticima, na koje su bakterije postajale sve otpornije. (Doktor u kući).

Pektin iz limuna protiv tumora

Prema prvim istraživanjima, vlakna dobivena modifikacijom pektina iz kore limuna pomažu u sprečavanju širenja stanica raka i njihovog nakupljanja u tumorske tvorbe. Pektin se svakodnevno koristi za zgušnjavanje jela, lijekova ili kozmetičkih proizvoda, a građen je od dugih lanaca šećera. U pokusu koji je proveden na miševima kojima su predhodno implantirane stanice ljudskog tumora dojke i debelog crijeva, a kojima je u vodu za piće dodavan modificirani pektin, uočeno je smanjenje širenja tumora. Klasični tretman tumora kemioterapijom temelji se na uništavanju tumorskih stanica, dok se primjenom modificiranog pektinaspriječava udruživanje tumorskih stanica u tumor i njegovo širenje. Patentna prava na modificirani pektin limuna prodana su firmi Glycogenesis Inc. iz Bostona, koja je počela s kliničkim pokusima na oboljelim od tumora gušterače i debelog crijeva. Prvi rezultati studije provedene na 20 ljudi, pokazuju da je u trećine pacijenata uočeno pozitivno djelovanje modificiranog pektina. (Vita).

Tromboza za računalom

Dugo putovanje avionom nije jedino koje može uzrokovati stvaranje krvnog ugruška – isto se može dogoditi i zbog dugotrajnog sjedenja za kompjutorom. "The European Respiratory Journal” opisuje slučaj mladog Novo-zelanđanina koji je gotovo umro zbog venske tromboze koja je nastala kao posljedica dugotrajne neaktivnosti uzrokovane stalnim sjedenjem pred komjuterom. Znanstvenici prporučuju da tijekom rada na kompjuteru izvodite vježbe stopalima i nogama te što češće uzimate stanke za šetnju. (Vita).

*Vita- Mjesečnik za zdravlje i ljepotu

**Doktor u kući – Revija za zdravlje i dug život


vrati se na početak